Skalić,
P.,
Teze o duši, Prilozi
61-62
(2005), str. 340-355
349
88. Animalni duh je isto što i naravni i vitalni; a ovako se naziva kada
dođe
do mozga.
89. Kada se animalne vrsnosti napinju, prirodne se opuštaju.
90. Nasuprot tome, kada se animalne sposobnosti opuštaju, prirodne se
napInJu.
91. Tri se stvari nalaze u racionalnoj duši:
urođene moći, stečeni
ili
uliveni
habitusi i strast unešena ili
urođena.
92.
Moći
racionalne duše jesu
moć
pomišljanja i
moć
pokretanja, koje
Teolog naziva intelektom i
čuvstvom.
93. Spoznajne
moći
promatraju se prema
četiri
razlike intelektualne
vrsnosti.
94. Prva je razlika po prirodi kojom se intelekt dijeli na djelatni i trpni.
95. Druga je razlika po objektu, koja dijeli intelekt na spekulativni i prak-
tični.
96.
Treća
je razlika po dostojanstvu, koja dijeli razum na viši i niži.
97.
Četvrta
je s obzirom na
čin,
koja dijeli intelekt na habitus i
čin.
98. Nadalje iz prve razlike nastaje razlika
mogućeg
intelekta na onaj koji je
ostvaren i drugi koji se naziva
stečenim.
99. Kada
mogući
intelekt prima likove sa svjetlom aktivnoga uma, tada je
um ostvaren i habitualan.
100. Kada intelekt prima na savršen
način
svjetlo prema formalnom spa–
janju, tada se on naziva
prihvaćeni
intelekt.
101. Nijedna razlika intelekta ne uzima se prema razdiobi spoznajne
moći
osim prve razlike.
102. Sve ostale uzimaju se
ili
prema
činu
ili
prema habitusu
ili
prema
načinu
shvaćanja.
103.
Način shvaćanja
prema
različitosti
predmeta
različit
je.
104. Božanski intelekt
shvaća
stvari sam iz sebe.
105. Intelekt
anđela shvaća
po sebi sustvorenim likovima, koji su
sličnosti
stvari.
106. Ljudski intelekt spoznaje stvari po likovima apstrahiranim od posebnih
stvari, koje su prije osjetilom spoznate.
107. Osjetilo spoznaje stvari u prisutnosti objekta.
108. Mašta spoznaje u odsutnosti objekta, s dodacima materije.
109. Intelekt spoznaje bez dodatka materije, pod univerezalnim vidom.
110. Duša, dakle, preko intelekta spoznaje sve i sve dostiže.
111. Boga iznad sebe, samu sebe u sebi,
anđele
pored sebe, a što god se pod
nebom nalazi, spoznaje kao pod sobom.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16