Gjuro Arnold: Etika i poviest - page 81

77
duše bio Herder* — nii Herdera više Njemačka nema; a ne
znamo, imadu li ga narodi drugi.
Ovo su velike zapreke pisanju i naučanju poviesti, kako
ga etika zahtieva. Narav tih zapreka pretežno je politična:
što danas toliko znači kao — neetična. Zato one moraju pasti;
jer valja, da etika pobiedi.
Politika ima — velimo s Kantom — postati moralom;
a kad se to sbude, onda je i nadošlo doba vječnoga mira. To
je doba već Izaija naslućivao, kad 110 je rekao: „Doći će
vrieme, gdje će narodi mačeve pretvoriti u plugove, a koplja
* Plemenštinu Herderovu zasvjedočuju sliedeći redci iz njegove
poviesti. „Slaveni — piše on — bijahu dobra srdca, gostoradi, ljubitelji
svoje slobode, a neprijatelji razbojstva i grabeža. Sve to ih ne obrani
od ugnjetavanja, pače doprinio k njemu. Jer pošto nikad za tim težili
nisu, da obladaju svietom, te pošto ne imahu nasliednih ratobornih
knezova, a uz to radje plaćahu danak, samo da mogu s mirom obdje-
lavati svoja zemljišta, to su im mnogi narodi, a ponajviše pako nje­
mački, strašno sgriešili. Već za Karla Velikoga počeše, pod izlikom
kršćanskoga poslanstva, ona ugnjetavanja, kojim je očevidno trgovačka
korist bila povodom. Junačkim Frankom moralo je dakako povoljnije
biti podjarmiti miran, poljodjelstvom i trgovinom baveći se narod, nego
li da sami te umjetnosti uče i izvode. Sto su Franci počeli, to su na­
stavili Sasi. U cielih pokrajinah biše Slaveni izkorenjeni ili postadoše
nevoljnici, a njihova zemljišta biše podieljena medj biskupe i plemiće.
Iztočnu im trgovinu uništiše sjeverni Germani; njihovoj Vineti pripra-
više strašan konac Danci, a s njihovimi ostanci postupalo se u Nje­
mačkoj onako, kao što Španjolci postupahu s Peruanci. Zar bi onda
čudo bilo, da je nakon stoljetna robovanja i nakon najljućega ogorčenja
slavenskih plemena napram njihovim kršćanskim gospodarom i razboj­
nikom, blagi im značaj spao do bimbenosti i okrutnosti? Pa ipak se
svuda, a najpače u zemljah, gdje su kakvu takvu slobodu uživala, jošte
njihova stara značajka pozna. Po Slavene bijaše nesreća, što si uz
miroljubivost i radinost svoju ne mogoše stvoriti trajne uredbe vojne,
akoprem im junačtvo u žestokom odporu manjkalo nije; i to, da su
s jedne strane došli u doticaj s Niemi, a s druge strane s Tatari i
1...,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80 82,83,84,85,86,87,88
Powered by FlippingBook