Gjuro Arnold: Etika i poviest - page 82

78
u srpove“ . Možda će do toga časa minuti više vjekova, nego
li je minulo od Izaije do danas — od toga se ipak strašiti
ne imamo. Vrieme vječnoga mira sigurno je jošte daleko; nu
prosvjeta može učiniti, da se ono što prije javi.
Naučanje poviesti neće pri tom imati zadnje uloge; mi
se pače tvrditi usudjujemo, da će 0110 imati jednu od prvih.
Neka se samo poviest nauča na temelju etičnih ideja; neka
se ovaj čin hvali, a onaj kori, kako već koji zaslužuje; neka
se svuda dosljedno iztiče vječna pravda — to sve se neka čini
zato: nehi li djeca izpravila ono, što su stari skrivili. Na
mladjih ostaje sviet.
Bude li jednom novi naraštaj svakoga naroda uvidio ne­
pravde, što su ih njegovi predji nanieli drugim narodom, onda
— čvrsto smo uvjereni — neće više kolebati: bili nepravdu
i dalje izvodio ili bi ju izpravio ljubavju i humanitetom; on
neće kolebati moći; jer
Tihano božji glas u svakom zvoni,
Tihano . . . ipak čujno . . . te ga goni,
Der to priljubi — onoga se kloni!25
Kad budu narodi sliedili ovaj glas; kad si budu za me-
djusobno nanesene nepravde vraćali, što im je najvrieđnije i
najplemenitije — onda su si osjegurali ne samo obstanak nego
Mongoli, od kojih su takodjer mnogo trpili i patili. Kolo vremena kreće
se ipak neprestano; i pošto Slaveni baš u najljepših predjelih Europe
obitavaju, — kad se ovi jednom obrade i trgovinom procvatu, i kad u
Europi — a drugačije ni ne može biti — mjesto ratobornosti zavlada
zakonost, koja će mirnu radinost i uzajamnost naroda sve više pospje­
šivati — : onda ćete i vi, nekoć sretna i marljiva slavenska plemena,
od duga se sanka prenuti, okova se riešiti i krasne predjele vaše od
jadranskoga mora do Karpata, od Dona do Mulde svojinom smatrati i
u njih vaše stare svetkovine mirna rada i trgovine opet svetkovati
moći.“ (Ideen zur Philosophie der Geschichte. Izabranih djela sv. IV.
550— 551. Kurzovo izdanje. Hildburghausen 1871.)
1...,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81 83,84,85,86,87,88
Powered by FlippingBook