Franciscus Patricius: Discussionum peripateticarum tomus quartus (Liber I-V) - page 40

Metode
Peripatetičkih rasprava
XL
mjestu u
Emendationes
nema ni riječi, a za peripatetičku filozofiju
Petrić kaže da je:
tenebrosa
i
obscura
,
impia
,
in nullis sibi constans
,
incerta
,
concludens nihil
. Stoičku i epikurejsku filozofiju, Akade-
miju i skepticizam ovlaš spominje i poriče njihovo značenje, a
za svoju filozofiju kaže da će nasuprot ovima ona biti
dogmatska
.
Pojam
dogmatski
tu nije, kako ga danas obično rabimo, suprot-
nost
kritičkom
i
slobodnom
mišljenju i učenju, nego je suprotnost
onom
skeptičkom
,
nezaključnom
,
neodređenom
,
nesigurnom
i sl. kao
onaj koji je istinit i koji nešto stvarno tvrdi i dokazuje. Osim tih
filozofija navodi Petrić još Telezija, za čiju filozofiju tvrdi da je
utemeljena na osjetilu, a ne na razumu.
Ako bi se željelo u nekoliko rečenica sažeti tematiku tog
prvog poglavlja
Emendationes,
reći će se: Petrić kao svoj program
obrane u prvom poglavlju
Emendationes
izlaže početak »Panau-
gije« kao nacrt
prve filozofije
te se poziva na prihvatljive i istinite
predradnje drugih autora, a odbija neprihvatljive postojeće filo-
zofeme.
Kao prihvatljive navodi one iste na koje se poziva u kritici
Aristotela, u
Peripatetičkim raspravama
: kaldejsku i egipatsku filo-
zofiju, kabalu, pitagorovce, Okela, Timeja i Arhitu. Neprihvatlji-
vi su peripatetizam, stoa, epikureizam, skepticizam Akademije,
Pironova skepsa i Telezije. Jednom rečenicom: tu Petrić početak
»Panaugije« određuje kao
prvu filozofiju
i brani je autorima s po-
moću kojih je u
Peripatetičkim raspravama
dokazivao nepodobnost
Aristotela u kršćanskoj filozofiji. Platon i Aristotel nisu poimence
navedeni.
Drugo poglavlje
Primae philosophiae Liber primus De principi-
is
ima naslov koji glasi: »Filozofija«. I to je poglavlje tumačenje
početka »Panaugije«.
35
Na tom mjestu u
Emendationes
rabi Petrić
umjesto riječi
studium
(
sapientiae
) koji se nalazi u
Novoj sveopćoj
filozofiji
i riječ
amor
(sapientiae
) – što je još jasnija etimologija ri-
ječi
φιλοσοφία
. Potom se
studium sapientiae
tumači kao
univer-
sitatis cognitio
. Sada u
Emendationes
, a u razlici prema »Panaugi-
35
Petrić se referira na tekst u
Novoj sveopćoj filozofiji
od rečenice:
Philo-
sophia studium est sapientiae
do otprilike
et propositorum probationes exordia-
mur. Usp.
Frane Petrić,
Nova sveopća filozofija – Nova de universis philosophia
,
Zagreb, 1979, str. 1Ar – 1Av.
1...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 41,42,43,44,45,46,47,48,49,50,...440
Powered by FlippingBook