Marković,
F.,
Logiko, Prilozi
35-36 (1992),
str. 247-258
255
spoznavanje prelazi iz subjekta na vanjski 31 objekt, ono je preko-sobno. Pak po
tom najprije treba samo mišljenje upoznati, tj. doznati, kakovi su sve oblici misli
mogući,
a navlastito, koji su baš oblici mišljenja prikladni za spoznavanje
vanjskoga objektivnoga svieta; onda istom može se pitati, kojega sadržaja misli
pOdavaju spoznaju toga objektivnoga svieta. Thko pristaše formalne logike drže,
da logika ima posla samo s pukimi oblici mišljenja, ali
11
16
da nema posla s
objektivnim sadržajem misli, iliti sa spoznavanjem 32 svieta. Protivna škola u
logici, pristaše objektivne ili realne 33 logike, kažu pak ovako. Misao ne nastaje
u
mislećemu,
u subjektu, nikada bez daljnjega ili bližega poticaja 34 iz vana, od
objekta; za to se iz subjektivnih misli35 ne da nikako posve izbrisati onaj
objektivni faktor,36 ter se ne može ni razpravljati o pukih i praznih oblicih miš–
ljenja, lišenih svega objektivnoga sadržaja. Potom, kad se traže pravila i zakoni
mišljenja; kad se traže i sami 37 istinitu mišljenju prikladni oblici misli: onda se
valja obazirati takodjer na vanjski objektivni sviet, na stvari, koje pobudjuju u
mislećemu
subjektu njekakove baš sadržaje i njekakove baš oblike misli, a ne
valja 38 oddvojiti, posve razstaviti oblik (formu) misli od objektivnoga iliti stvar–
noga, realnoga sadržaja misli, ne valja posve razstavljati mišljenje od spoznava–
nja (»penser« od »connaitre«).
S razlikom spomenutih dvaju smjera u logici,
čisto
formalnoga i realnoga,
podudara se druga razlika u logici, na ime razlika deduktivne logike i induktivne
logike.
Ako se logika gradi i izvodi
lP
po obziru na objektivni, realni sviet, to se
ona gradi po obziru na opažajno iliti prokušajno (izkustveno) (empirijsko)
upoznavanje pojedinih stvari ovoga realnoga svieta; jerbovanjski sviet osvajamo
našemu spoznajnomu mišljenju samo osjetnim motrenjem pojedinih stvari
vanjskoga svieta. Prokušaj (izkustvo) (empirija) je induktivne naravi; upoznavši
desetak dvadesetak
sličnih
stvari ili pojava, uvodimo (indukujemo) našu spo–
znajuću
misao u onu jezgru, koja je svim onim
sličnim
stvarim
zajednička,
dakle
njim
obćenita,
i s toga njim bivstvena. Objektivna, realna logika cienit
će
dakle
ponajviše indukciju. Ako ljudski duh oblike (forme) misli i zakone mišljenja ne
razvija po uticajih vanjskoga svieta, nego ih ima u sebi kao samosvojnu priro-
31
2B: spoznavanje
preseže
iz
sobstva u
vanjski
32
2B: spoznavanjem
zbiljskoga
33
2B: objektivne
(stvarne)
ili
(realne) zbiljstvene
34
2B: subjektu,
u sobstvu,
nikada bez
neposredna
ili
posredna
poticaja
35
2B:
misl~
sobstva,
36
2B: onaj
vansobstveni
uzročnik,
ter
37
U 2B
puki
umjesto »sami••
38
2B: valja
posve
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12