250
Marković,
F.,
Logika, Prilozi
35-36 (1992),
str. 247-258
Kako se i svaki drugi pozaostali narod iz
početka
uzgajaše
tudjom
filoso–
fijom, tako i naš;
pače
- i to je druga izprika filosofijskomu medjunarodnome
nasljedovanju i baštinjenju - neki prvaci filosofi, kao Platon, Aristotel, Bacon,
Leibniz, Kant i dr. -
već
su postali kosmopolitski, pripadaju svim narodom.
If'
Kosmopolitski biljeg filosofije udešava nam priliku, da se ne podjarmimo
pod koji inonarodni smjer filosofijski, recimo pod
njemački,
nego da baš u filo–
sofiji
obćenitoj
svjetskoj nadjemo uztuk proti
premoći
germanskoga duha u nas.
Da se je prosvjeti našoj
pridići
samo na
njemačkoj,
mi izgibosmo u pukom na–
sljedovanju, i klica samorodna, samosvojna u nas usahnu. Ali su nam tuj tako–
djer Inglezi i Francezi,7 Thlijani i sjeverni Slaveni, pa dakako prije svih i stari He–
leni, u kojih nam je crpsti okrepne
piće
na putu za istinom, dobrotom i ljepotom.
I upravo ovo je znamen i vriednost našega nastojanja oko znanosti na našem
narodnom jeziku, da nam je tim dOZVOljen i baš otvoren potrebni svesvjetski
vidokrug, da nam je možno obazirati se u znanosti našoj na romanske narode,
na Ingleze, na Slavene sjeverne, dok se dio Njernaca u filosofijskih predavanjih
svojih premalo
osvrću
na druge sadanje narode, i prikazuje stvar tako, kao da
ne treba ni znati za sadanje francezke i englezke filosofe. I do
ničesa
nam ne budi
toliko stalo, ništa ne držimo životnijim pitanjem našega znanstvenoga napredka,
kako samostalnu
8
porabu djelli i onih drugih naroda pored Njernaca.
Th je poraba
probitačna najpače
za logiku.
za
nju su, ako za ikoju granu
filosofije, navlastito Inglezi izveli znamenitih spisa, koje nam je svakako
upotriebiti. Na taj
način,
ako i nemamo duge samosvojne narodne tradicije filo–
sofijske, imamo svesvjetsku, i, u
IF
povodu tudjih raznorodnih velikana stupaju–
ći,
ne
ćemo
upasti u
ničije
okove, i u
ničiju
jednostranost, ter
ćemo
po vremenu
moći
stati na vlastite noge. Filosofija je dojilja, koja, ma i ne bila rodjena majka,
na noge postavlja narod, duševno ga oslobadja. A tko prisvoji sebi logiku misli,
osvojit
će
si i logiku
činli.
I to je ono, što nas nuka, da se svom snagom zaronemo
u pitanja filosofijska, da se svom dušom damo na onaj daleki put po
pučini
misli,
makar nam brod zapljuskuju valovi sadanje
političke
i družtvene neprilike
cjelokupnoga
9
našega naroda; jer i mi vojujemo boj za istinu, za dobro i za liepo.
§
2
Položaj logike u filosofiji; primjerice i napose u
grčkoj
filosofiji
Ne možemo
počimati
s
konačnom
i pOdpunom definicijom logike; takova
bo definicija drži kao u jezgri cieli svoj predmet. Kad bi svi filosofi jednako
izvodili i razpravljali logiku, imali bi takodjer jednu te istu definiciju logike. Ali
7
2B: Francezi,
Skandinavci,
8
2B: samostalnu
ter razsudnu
9
2C: sadanjih
neprilika i borba
cjelokupnoga
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12