252
Marković,
R, Logika, Prilozi
35-36 (1992),
str.
247-258
se
mehaničko
orudje s
većim
uspjehom rabiti, i mogu se iznalaziti nova orudja
prije neznana i
neslućena.
Premda dakle u hronologijskom redu (iliti vremenoj
zasobici) metafizika ide prije logike, od onoga
časa čim
se je upoznalo, da je
misao mislitelju bliža od predmeta misli, valjaše
počimati
s logikom, koja
hoće
upoznati mišljenje samo.
IZ
Istom Sokrat
zače
logiku. On nadje indukciju, abstrakciju i definiciju, tj. on
nadje, da, ako
hoćemo
spoznati, što je koja stvar, moramo ju porediti sa
sličnimi
joj stvar-
;;10
mi, ter pitati, što je ono, što u svih tih stvarih pojedinih ali
medjusobno
sličnih
mislimo kao
zajedničko
njihovo obilježje.
Izreći
to zajed–
ničko
obilježje svih onih poredjenih stvari
znači izreći
istinu o njih,
izreći
bivstvo
njihovo. Bivstvo stvari dakle
dOkučujerno
onommišlju, koja izrazuje
zajedničko
tj. skupno bivstvo istovrstnih stvari; a takova misao zove se pojam. Sokratovo
djelo bijaše ustanoviti, kako dolazi razum do
pojmov~;
Sokrat, kako netom
rekosmo, nadje, da do pojmova dolazimo indukcijom, abstrakcijom i defini–
cijom. Thko uputi Sokrat istraživanje o mišljenju, o
načinu
i postupku mišljenja,
ne
pitajući
pritom ništa: što je tvarni sviet, kako je postao, koja su mu
počela
itd. Tim je Sokrat izveo najzamašniji prekret u
grčkom
filosofijskom nastojanju:
on je
reć
bi odriešio
čovjeka
od tvarnoga svieta, iliti
misleći
subjekt od
mišljenoga Objekta, koji dotad bijahu kao nerazdružni, kao sliveni. Prosti
čovjek
na ime drži, da je njegova osjetna pomisao o vanjskih stvarih istovjetna sa samirni
stvarmi,
ili
bar pOdpuno istinito ogledalo njihovo; kakove one jesu same sobom,
u svom bivstvu, izvan misli subjektove. Ali tomu nije tako. Sluh, vid, njuh,13 opip
itd.
to su
načini
našega osjetnoga
shvaćanja
stvari, to su naši nutarnji pretežno
duševni tvorovi. Šara (boja) naš je osjet, dakle naš pomišljaj, tvor
nječega
osjećajućega
i
mislećega
u nas, a nije objektivno stvarno svojstvo; vanjski pojavni
Objekt, vanjska osjetiva stvar nije drugo nego skup naših osjetnih pomišljaja:
Ako je tomu tako, a to utvrdjuje
počam
;;11
od Lockea sva psihologija, onda
odbivši odvanjskih stvari naše osjetne pomisli, pak u
obće
naše pomisli ostvarih,
što ostane Objektivno, stvarno? Ne ostanu stvari, nego njeki
Xi,
njeke nepoz–
nanice. Kako mogu znati, što su stvari izvan mene
neosjećane
i nemišljene od
mene? iliti što su stvari same izvan
osjećaja
i pomišljaja mojega? 1bga ne mogu
znati, ne mogu ni pitati, ne mogu ni pomisliti. Onda je
očevidno,
da je uzaludno
razmišljati o stvarih, što su, kakove su u svom bivstvu, i odkud su, ako prije ne
znam, što je i kakovo je mišljenje moje, i koji su mu uvjeti, da bude istinito?
Stajalište filosofa
grčkih
prije Sokrata bijaše bezreflexijno, kako svakoga pro–
stoga
čovjeka,14
koji drži, da vidi, da
čuje,
u
obće
da
osjeća
i da pomišlja vanjski
12
2B: upoznati
pravila mišljenja sama
13
2B ima
okus
umjesto »njuh«.
14
2e:
Motrenje
filosofa... kako
jesu
svakoga
psihologijom
nepoučena čovjeka
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12