Marković,
R, Logika, Prilozi
35-36 (1992),
str. 247-258
253
sviet onakovim, kakav je vanjski sviet sam sobom, objektivno, dakle da može,
ne
pitajući
o sebi, o
načinu
i naravi svoga mišljenja, razpitivati i obaznati sve o
vanjskom svietu. Sokrat je, kao sin primalje, od šale zvao sam sebe primaljem
15
istine; i može se
reći,
da je Sokrat onaj primalj,
16
koji je
čedo
tj.
čovječji
razum,
učinio
samostalnim i odriešio ga od tvamoga svieta. On je oddvojio subjekt od
objekta,n misao od stvari, razabravši,
/P
da je samo prividna ona veza, koja
misao tobože sa stvarju tako u jedno sbija, da misao neposredno
proniče
i
probija vanjsku stvar, ter se tako sa stvarju poistovjetuje. Odmah
ćemo
razabrati,
od kojih je posljedica bilo ono Sokratovo razstavljanje misli od stvari vanjske.
Ako se oddvaja mišljenje, misaostvo od stvarstva tako, da se o mišljenju može
umovati ne
obazirući
se na stvari, nije li to za to, što je mišljenje baš posve
neodvisno od stvari, te je sviet naših misli, navlastito naših istinitih misli, istinitih
pojmova, nastao bez utjecaja stvari, koje su u ovom
pojavnom
svietu oko nas?
Ovako nasljednik Sokratov, Platon, zbilja
učaše.
On
učaše:
ovaj tvami pojavni
sviet oko nas puki je osjetni prividjaj, a naše pojmovne, neosjetne pomisli ne
nastaju pobudom
18
i
pomoću
tih vanjSkih stvari, nego te misli.ima naša duša
sama u sebi, od prije, od predzemskoga svoga bitka, iz nadpojavnoga svieta
čistih
ideja, koje negdje u nadnebesju bitkuju kao prava
bića,
a od kojih uspomenu
donosi ljudska duša ovamo na tvami sviet, i to u svojih pojmovnih, neosjetnih
pomislih. Thko nastade mnienje,19 da ima ljudska duša idejfi tj. pojmovfi priro–
//13
djenih ili urodjenih
(ideae innatae)
, iprirodjenih zakonfi mišljenja; kod
postanka onih prirodjenih misli i zakonfi mišljenja ništa ne sudjeluje ovaj
pojavni vanjski sviet.
§
3.
Logika formalna i realna (objektivna); deduktivna i
induktivna,
rationalistična
i
empiristična;
logika posredna
formalno-realna; logika absolutna
Što je formalna logika u pravom i
čistom
joj smislu (Kantovom)? Ako su
duši prirodjeni zakoni i oblici mišljenja; ako vanjski sviet ne sudjeluje kod
postanka naših spoznajnih misli: zar je potrebno,
pače
zar je
moguće
pitati, da
li se slažu naše misli s vanjskirni stvarmi? Ne, to pitanje je onda suvišno, te se
može pitati samo to, da li se i koje se naše misli slažu same medju sobom i sa
IS
2C
imaprimaljom (pupkorezom)
umjesto »primaljem«.
16
2C ima
pupkorez
umjesto »primalj«.
17
U 2C je umetnuto:
sobstvo od predmeta.
18
2C ima
povodjajem
umjesto »pobudom«.
19
U 2C
nauka
umjesto mnienje.