Marković,
E, Logika, Prilozi
35-36 (1992),
str. 247-258
249
takovu vezivanju filosofijske težnje i družtvenoga te državnoga života nekoga
naroda moglo bi se prigovoriti ono, što se o Rimljanih znade; na ime Rimljani
neimahu kako stari Grci samonikle filosofije, a ipak imahu silnu svjetsku državu.
Ali u istinu nisu Rimljani pojav onoj našoj tvrdnji protivan. Nisu, jer u njih se
očitovaše
u pravoslovju
etička
i
logička
sila: eto u njih filosofijske težnje bar
logične
i
etične
u
praktičnom
smjeru državnom. Ali Arapi,
osnovači
silnih
država? Osmani
5
? U onih bijaše, za cvata njihova, velik goj filosofije Aris–
totelske, u ovih pak kako i u onih vladaše dugo vrieme podpuna odanost
nadzemskomu principu, ako i
shvaćenu
pogrešno; tako su oboji podugo vrieme
imali jaku državotvornu i družtvenu snagu. Svakako možemo tvrditi, da narode
drži na životu
samoživa težnja za ideali;
ona je ognjište milijuna duša. Filosofijski
duh je jedinilac, ne samo misli nego i
čuvstava
i
čina.
Th je veliki prosvjetni
znamen filosofije; to je znamen i težnje našega naroda, da bi sebi osvojio
filosofiju; ova težnja nije za naš narod samo intelektualna
zadaća,
nego je i
etična
narodna dužnost.
6
If
No ako filosofijski duh ujedinjuje pojedince jednoga naroda, on ujedi–
njuje i razne narode, on je svenarodna sila. Doduše uza svu filosofiju i
najprosvjetljeniji narodi još se svadjaju i biju; ali svi prvaci filosofi svih novih
naroda, ponukani neposrednim ili posrednim utjecajem
kršćanske
blagoviesti,
propoviedaju jedinstvo ljudstva i potrebu
sloge,
dužnost medjusobne ljubavi svih
naroda; pa makar je to danas još glas
vapijućih
u pustinji, ali je vjestnik
budućnosti,
bilo i daleke
budućnosti čovječanstva.
Filosofija je svenarodni
duševni kosmos
(»mir«). Ona se
razmiče
od naroda k narodu, ter narodi, koji su
došljaci u njezinu svetištu bili prije dva tri vieka, sad su starosjedioci. I s našim
će
se narodom, uztraje li, ponoviti, što se s drugimi zbilo. Ion, kao pridošlica,
ulazi u njezin hram, pak ako narod naš uztraje za jedan viek, bit
će
i on
starosjedilac, priznani gradjanin toga duhovnoga svieta, a onda
će
biti, samo
onda, takOdjer stalan sjedilac na ovoj zemlji, koju haran naziva svojom
domovinom; ne zadržiš svoje domovine tvarne, ako nisi stekao domovinu
duhovnu: ova ti je jedini branik one.
5
2A: »Osmani« iz precrtanog
Turci.
6
U
lB
(str. 5-6) slijedi:
»Shvaćajući
ja ovako silu filosofijskoga duha,
t.
j. težnje za istinom,
dobrotom i ljepotom, možetevjerovati, kako bih jurželio, davas razgorim tim duhom, da što savršenije
izpunim
zadaću
svoju, i znanost vam filosofijsku što podpunije predam. Ali
ćete
i
teškoću
moga
zadatka uzeti,
znajući,
da je naš narod
početnik
u filosofiji, da mi filosofijske tradicije nemamo, kako
drugi narodi, koji imadu
četiri
=
i višestogodišnju tradiciju; nam je istom stjecati, mi bez baštine
/?/
prispjevamo k djelu.« -
Markovićeva
kasnija istraživanja pokazala su mu, naprotiv, da hrvatska
filozofska tradicija (u nezanemarivu opsegu) ipak postoji, ali je sada
»dočim
iz nova
počimamo
filosofijsku radnju hrvatskoga naroda«, trebamo za sebe iznova prisvojiti (usp.
F.
pl.
Marković,
Filosofijske struke pisci hrvatskoga roda s onkraj velebita u
stoljećih
xv.
do XVIII,
u: Prilozi za
istraživanje hrvatske filozofske baštine, 1-2, 1975, str. 272,1. izd. 1881). Stoga je taj dio teksta u
kasnijoj redakciji i morao biti ispušten.