256
Marković,
F.,
Logika, Prilozi
35-36 (1992),
str. 247-258.
djenu svojinu, onda duh ljudski može iz tih urodjenih zakona
39
mišljenja kao iz
obćenitih načela
izvoditi (dedukovati) sve pojedino stvarno. Zato
čista
i s toga
formalna logika cieni samo dedukciju.
Tako vidimo, da je realna iliti objektivna logika po naravi u svezi s empiriz–
mom tj. s
načelom
da prokušajno (izkustveno) opažanje
čovjeku namiče
spo–
znaju. Ako vriedi to
načelo,
onda je razložit samo induktivni
logični
postup, koji
od pojedinih stvari dolazi do
obćenitih
spoznaja. Formalna pako logika,
cieneći
samo dedukciju,
//18
u svezi je s rationalismom
4o
ili
apriorisrnom tj. s
načelom,
da ne podaje ljudskomu duhu osjetno promatranje pojedinih stvari
obćenite
pojmove (na primjer pojam uzroka), nego da te pojmove ima od prije i unapried
(a priori) duh u sebi sam te ih primjenjuje i uporablja na vanjski sviet, pa tako
spoznavanje vanjskoga svieta izvodi.
Formalisam u logici, i pretega dedukcije u logici u svezi je s rationalisrnom
kao
načelom
u cjelokupnoj filosofiji; realisam (objektivisam) u logici, i pretega
indukcije u logici, u svezi je s empirismom kao
načelom
u cjelokupnoj filosofiji.
Pored
odlučnih
ili
strogih formalista, a k jednu rationalista, i pored strogih
realista, k jednu empirista, ima još
treća
škola. Th je ona, koja nastoji složiti
formalisam s realisrnom i rationalisam s empirismom
41
u cjelokupnoj filosofiji,
ublažujući
oštrinu protivnih principa, formalisrna irealisma, rationalisrna i em–
pirisrna.
Ima još
četvrti
smjer u logici i cjelokupnoj filosofiji. Taj jesmjer onaj, kojega
nazivlju absolutnom logikom, i kojemu je glavni zastupnik
njemački
filosof
Hegel.
Pošto je
jednoč
Sokrat razstavio umovanje o oblicih i zakonih
42
miŠljenja
od
//19
spoznajnoga iztraživanja stvarnoga svieta vanjskoga, mogahu se pojaviti
tri
različita
mnienja
43 •
Prvo mnienje tvrdi, da je miŠljenje u svojih oblicih i zakonih posve samos–
talno prama vanjskomu stvarstvu tako, da vanjske stvari, vanjski objekti ništa
ne
utječu
na
misleći
duh, nego baš obratno
misleći
duh prenosi svoje samonikle
mislene oblike i zakone na vanjsko stvarstvo. Th je mnienje nekih strogih
formalista, k jednu rationalista, a navlastito je to mnienje upravo Kanta, koji
veli, da ljudski duh ne prima zakone miŠljenja i oblike miŠljenja iz stvarne
vanjštine, nego da ih prenosi iz sebe u stvarnu vanjštinu.
39
2B
imapravi/a (zakona)
umjesto »zakona«.
40
2C: rationalismom
(samoumstvom)
41
2B: empirismom,
indukciju s dedukcijom
42
U 2B:
pravilih
umjesto »zakonih«
43
U 2A »mnienja« od prekriženog:
nazora.
Analogno do kraja odsjeka.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12