4
I obična bi nam definicija doduše pokazala značajna obilježja
predmeta o kojem se radi.1 Ali ideja nas vodi dalje — ili ako ćemo
bs&
i dublje. Pojmovno odredjenje upozoruje nas, tako reći, na izvanjski
izgled, po kojem se neka stvar prepoznaje kao ono, što jest. Ideja nam
otkriva unutrašnju svrhu i vrsnoću njezinu. Konkretnoj zazbiljnosti,
koja pokazuje bitna obilježja u raznom stupnju savršenstva, ideja su
protstavlja idealni oblik, kako bi proizašao iz pune snage bivstva. Ideja
je izraz za potpuni s m i s a o konkretne eksistencije, izraz za stvaralačku
namisao (intenciju) bivstva; ona predočuje zapravo ono, što stvar po
bivstvenoj tendenciji čini, na što smjera, ona gleda preko konkretno
izvršene faktične realnosti prema idealnoj mogućnosti, prema stanju sa
vršenstva. I prosvjetno nastojanje ima tako svoju misaonu sliku savr
šenstva: u njoj se ogleda, što se od toga nastojanja traži, što se kao »ma-
ximum perfectionis« nastoji dogledati, jednom riječi: što je umni cilj
bivstvene stvaralačke snage njezine? što ona čini iz punoga bivstva svo
jega?
*
U
suštini svojoj prosvjeta je — sit venia verbo — r e v o l u c i o
n a r n i č i n . Ona podiže čovjeka iz nekoga stanja skučenosti, u kojem
sile njegove, vezane i potisnute, ne nalaze potpuna oduška. Ona znači
uštanak čovjeka na snažniji život, jer pokreće latentne sile njegove i
izvodi ih na slobodu razvijanja. Ona o ž i v l j n j e neživo i o s v j e š ć u -
1 Š pravom bi se možda i očekivala stroga definicija pojma p r o s v j e t e ,
to više, što riječ »prosvjeta« nameće misao, da se tu radi o tom, da se raširi
razumno shvaćanje prirodnih, socijalnih i kulturnih odnošaja ljudskoga života,
dok se opet u drugu ruku rado zamjenjuje s riječi » o b r a z o v a n o s t « , koja
znači isti cilj, naime odnošaj čovjekov prema k u l t u r i , ali po drugoj strani.
Razlika u značenju ovih dviju riječi lako se raspoznaje, ako se pomisli, da se
može reći: o b r a z o v a n č o v j e k , ali bi se nezgodno reklo: o b r a z o v a n a
g l a v a , dok se pravo govori: p r o s v i j e t l j e n a g l a v a ,a što se pored toga
može reći i prosvijetljen čovjek, razlogom je, zašto se riječ prosvjeta upotreb
ljava za obrazovanje uma , razvijanje napredna, slobodna mišljenja, osno
vana na jasnoj spoznaji (prosvjeta u užem smislu, u njemačkom označena
riječju Aufklarung), ali i za obrazovanje s r c a i v o l j e (obrazovanost u estet
skom, etičkom, socijalnom smislu, njem. Bildung, franc. culture, politesse). No
ni proširenjem značenja, po kojem p r o s v j e t a obuhvaća znanje, napred
no i slobodno mišljenje, e r u d i c i ju kao izobraženost uma, duha, a podjedno
i njegovanje ukusa, čestitosti i doličnosti, erudiciju kao humanitet, — ni tim
proširenjem nije još odlučeno, u čem se sastoji prosvjeta odnosno obrazova
nost, jer je još uvijek otvoreno polje mogućnosti, da se težište stavi na po
jedinu stranu ljudskoga bića (um, srce, volju, odnosno karakter), na izvjesni
odnošaj života (individualizam, nacionalizam, socijalizam) ili napokon na cje
linu bića i žiVota (harmonični uzgoj, humanizam u smislu razvijanja ljudskoga
života). To zavisi u prvome redu od naziranja na svijet i život, kako je to u
svoje vrijeme napose naglasio G. F. L i p p s (Weltanschauung und Bildungs-
ideal, Leipzig und Berlin 1911.). Kako se već naziranje u toku vremena mi
jenja, odrazuju se u njem razni obrazovni ideali. Ovi po svojim historijskim
i kulturnim komponentama, u raznoj kombinaciji i nejednakom uvaženju
ulaze u pojedine kulturne sfere i grupe savremenoga čovječanstva, te čine da
se u njima opće prosvjetni odnosno obrazovni ideal individualno razno kon-
kretizira, prema njihovu bivstvu, posebnim prilikama i tendencijama. K tomu
dolaze u obzir i momentane potrebe izvjesnog kraja ili društva, koje nijesu
svuda jednake, te tako utječu na jače isticanje sad ove sad one zadaće u obra
zovnom idealu. Uzme li se sve to na um, onda je razumljivo, da se ne samo
mišljenja prošlih vremena nego i ođredjenja savremenih prosvjetnih nastoja-