13
stvu grimiznoga traka svoga i nama biti simbol duhovnoga žića, što u
sebi nosi zanos prema gore — prema vječnim ciljevima, te u tom za
nosu crpe snagu, da neizmjerni sadržaj duhovnoga svijeta ostvari u
tvari života, u svim prilikama i odnošajima njegovim : po spoznaji
istinu, po htijenju dobrotu, po savršenstvu ljepotu — makar i samo u
težnji prema nikad potpuno nepostignutom idealu.
Ideali postoje samo u volji, u neprekidnom nastojanju, koje se
postepeno uzdiže sve na više, bolje i ljepše. I čovjek se u kulturnoj
težnji lagano dovija ideji bića svojega. Pravac je života njegova — na
više. Život je njegov, kako Simmel kaže, više nego samo održanje na
eksistenciji; on je više nego samo živovanje, on je život na više, na sve
vredniji i dostojniji sadržaj. Prosvjeta je luč, koja mu u tom nastojanju
osvjetljuje puteve, i poticaj, koji ga svedjer nuka, da ne zastane kod
varavih slika časa ni kod zavodljivih zamama slučaja. Upirući se o
istinu i pravdu kroči on tako prema svojem cilju — ne bez smutnja i
posrtanja, u teškim iskušenjima, podnoseći trude i napasti. Tu ga obli-
jeće u prevarnom liku napasnik života, duh neistine i neiskrenosti, i
zavodnik, duh prevlasti i svojenja, mameći ga obećanjima i laskavim
ponudama. A ništa nije održanju života na pravom putu tako pogi
beljno kao laž, koja se istinom kaže ili kao prijazna neljubeznost. Ništa
nije prosvjeti tako protivno kao površna fraza, nedomišljena misao,
nepotpun pogled i nepravo shvaćanje, jer — po De la Bruyereu — ništa
ne sliči tako pravom uvjerenju kao krivo razumijevanje: a otud upravo
nastaju strančarstva, spletke i odmetništva. Ali ideji života može se
pravo služiti samo čistom dušom, iskrenim srcem i pravom voljom. Tko
se životu ne predaje tako, taj ne stvara slobodu, jer smućuje duh i u
mutnom traži svoju dobit, i ne sije sjeme ljubavi, jer unosi disonancu
u akord života. Ima — rekao je F. L. Rieger prigodom posvete djako-
vačkoga hrama — vjerovjesnika, koji svoje poslanstvo shvaćaju tako,
da nose ideju, a oduzimaju slobodu, da u jednoj ruci nose evandjelje,
a u drugoj mač. Pravi zatočnici ljudskog napretka dolaze u znaku istine,
pravde i ljubavi i gledaju prema savršenstvu života u skladu i ljepoti.
I kad se danas obraćamo k prosvjetnom cilju i kulturnom idealu
u duhu Strossmayerovu, padaju nam na um riječi, kojima ga je (1850.)
pozdravio Topalović. Spominje se »nas u starom Iliriku — slavskog
roda braće jedne — to po krvi i jeziku — al’ po krvi rastrojene — koji
božje bez pomoći — ne možemo k ničem doći«, veli on tada: »jer bez
sloge svi napori — svi su zaman naši trudi — svi sastanci, dogovori —
sve želje naših grudi: sve je prazno, sve je ništa. — S v e j e v a t r a
b e z o g n j i š t a . Da — onda je bilo vatre, ali nije bilo zajedničkog
ognjišta, a danas? Danas, imamo ognjište, ali kao da je ponestalo vatre
na njem. Je li nas ostavio duh istine i pravde, povjerenja i snošljivosti,
što radja ljubav i slogu? Nedostaje staviti se u sjenu velikih ljudi i ide
jama njihovim zakrivati sitna nastojanja. Ne valja blistave etikete
njihovih umnih produkata stavljati na sitne posude. Svijetu treba dati
svježi napitak iz najboljeg vrela, koji će ga okrijepiti i uznesti, napitak
iz vrela istine i dobrote, a u posudama, koje su dostojne da nose idealne
natpise svoje. Treba stati naprijed, u puno svijetlo ideja velikih pro
svjetitelja iz njih ponijeti beskrajnu težnju za istinom i neizmjernu
čistu ljubav k čovjeku, narodu i slobodi i sve nastojanje svoje oličiti u