252
Marković,
F.,
Vrsti sudova po njihovih
...,
Prilozi
37-38 (1993),
str.
251-265
§
1.
Pojam i sastavine suda.
l
Sud (judicium) je izriek (enuntiatio) o
kakvoći,
o sadržajnoj
označenosti
jednoga pojma,
iliti
izriek o njegovoj suveznosti s drugimi pojmovi t.j. izriek,
koji kaže, što se pojmom misli
ili
ne misli, t.j. koji se drugi pojmovi s njim zajedno
moraju misliti ili ne smiju misliti. Zato ima svaki sud tri sastavine: subjekt - t.j.
pojam, o kojem se izriek kaže,
2)
pririek (predikat), t.j. pojam, koji kaže što se
o subjektu
izriče,
3) spojka (copula)2 t.j. oblik izrieka
ili
ječni
ili
niječni,
kojim
se predikat
ili
spaja sa subjektom
ili
odvaja od subjekta./PZo
§
2.
Kakvoća
suda.
Baš u spojci ili razspojci stoji
ječni
ili
niječni
oblik
suda (a subjekt i predikat
su
tvar
suda) - s toga je glavna razvrstba sudova po spojci (koputi), na ime, u
ječne
i
niječne; budući
da se
ječni
ili
niječni
oblik kopule zove
kakvoćom
suda,
to se kaže, da se po
kakvoći
diele sudovi u
ječne
i
niječne.
Po mnienju Drobi–
schevu ne da se pojam o sudu
inače
ustanoviti, nego dvojstveno, t.j. tako, da se
veli: sud nješto
izriče
ili o svojstvu pojma
ili
o medjusobici njegovoj s drugimi
pojmovi; pak nadalje: taj izriek ili je
ječan
ili
niječan.
1
U 18 predhodi
sljedeći
tekst:
//158fX1X
Bivstvo
i
wojstva suda
1.
Postanak suda
Vele: sudje oblik spoja ili oddvojapojmova; ili vele: sudjesjedinitba ili
medjusobičba
dvajupojma.
Nije to dosta
označno.
Nije dosta
reći:
jedan pojam se najprije postavi, a drugi mu se nadoveže; jer
tu
se
već
misli na subjekt
i
predikat.
Zato neki vele: sud je imek kojim se jedan pojam drugom
pririče
ili
odriče
-
ali to je tautologija.
Zato neki rekoše: sud je misaoni oblik koji odgovara sbiljnom spoju (ili odvoju) stvari. Ri rekoše:
bivstvo suda je svjestitost objektivne vriednosti njekog subjektivnog spoja pomisli Ali ni to ne valja: jer
ima sudova kojim nepripada objektivna istinitost
-;
ako se za to kaže: sudje imek, koji može biti istinit
ili neistinit
-
to je opet tautologija.
Reći:
sud je spojitba pojmova
-
valja, ali je odviše neodredjeno;
reći:
spojitbe sudne odgovaraju
spojitbam
sbiljnih
stvari
-
ne valja, to je
metajizična
kriva tvrdnja.
Umjesto
reći:
sud
je
spoj pomisli razstavljenih
-
bolje je po psihoL obziru
reći:
sud je
razglobljaj
sastavljene pomisli na njezine sastavine.
//59(W)
odsjek: Osudovih
IPodo@jek
Vrsti sudova po njihovih oblicih
Kodovoga odsjekajoš
će
više bitipovoda nego kodonoga opojmovih, da se upuštamo upretresanje
protivnih nazorl1. Da bude stvar pregledna, ja
ću
najprije glavne crte Drobischeve nauke osudovih
označiti;
to
će
služiti za orientaciju kod daljnega
sliedećega
za tim
kritičnoga
pretresa.
2
U 18 (str. 159) stoji
copula --spojka
(ili
spona)
umjesto »Spojka (copula)«.
1 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,...15