Damir Barbarić: U intermezzu svjetova - page 1

U
I N T ERME Z ZU
SVJETOVA
Čovjek je u svojoj biti
odnos
. To znači da on nije neko nešto, neko u sebi goto­
vo, dovršeno i zaokruženo biće, koje bi se još uz to moglo i odnositi spram neče­
ga drugog. Naprotiv, čovjek jest
samo
u odnosu i po odnosu. Strogo gledano on i
nema neku bit, u smislu postojane, jednom zauvijek ustanovljene, stalne naravi i
ustroja. Njegova je bit naime takva da se svagda rađa i tek privremeno (epohal­
no) ustaljuje upravo u odnosu i iz odnosa, da bi potom - ponovno u odnosu i iz
odnosa - postajala drugom i drukčijom.
Spram čega je čovjek u odnosu? Spram drugog čovjeka, spram sama sebe, op­
ćenito spram bića. Ali ni bića nisu naprosto postojeća, u sebi gotova i dovršena,
već i sama jesu svagda tek u pojavljivanju, nastupanju, pristupanju, nadolaženju,
susretanju, ili pak odmicanju, povlačenju, prikrivanju, nestajanju. No prije sve­
ga, da bi se uopće mogla pojaviti, da bi ih se uopće na koji način moglo sresti,
bića trebaju nešto poput prethodno rastvorene čistine, poprišta i »igrišta« svo­
jeg pojavljivanja i prikrivanja, prisustva i odsustva.
Čovjek se, doduše, ponajprije i najčešće odnosi spram mnoštva bića u njihovoj
stalnoj mijeni, u igri njihova nastupanja i odstupanja, no može se - i to je ono što
ga čini iznimnim među bićima - odnositi i spram same iskonske čistine u koju
bića nailaze da bi prisustvovala i iz koje se povlače u odsutnost. U tradiciji filozo­
fije ta je svem zbiljskom biću prethodeća čistina najčešće bila shvaćena kao ‘mo­
gućnost’, te je na primjer u transcendentalnom filozofiranju odnos spram nje bio
prepoznat kao nužni uvjet sveg iskustva bilo koje pojave uopće.
I biće je, i to baš kao biće, to što svagda jest tek u odnosu i po odnosu. Da bi uop­
će bilo, mora se i ono odnositi spram izvorne otvorenosti i čistine mogućeg pri­
sustva i odsustva, a time i spram čovjeka, koji je pak sa svoje strane bitno upućen
upravo na tu otvorenost. Jer čovjek se, rečeno je, u svojem svakodnevlju bavi go­
tovo isključivo onim zbiljskim, ili pak moguće zbiljskim, no može se, u iznimnoj
zgodi - postajući time i sam izniman i budeći u sebi iznimnost čovjeka kao ta­
kvog - prvotnije, premda nikad isključivo, odnositi i spram same one čiste mo­
gućnosti pojavljivanja svega, spram iskonske čistine sveg prisustva i odsustva. U
tom odnosu više nije upućen ni na koje i ni na kakvo biće, nego na samo ono biti
u svakom mogućem biću, na ‘bitak’.
1 2,3,4,5,6,7,8
Powered by FlippingBook